gegroet

Ga naar beneden

gegroet

Bericht  Catuvolcus op ma 16 feb 2009, 16:49

Na het lezen van Wende ben ik zeer geïntereseerd in de doelstelling en activiteiten van werkgroep hagal.

Ik zelf ben opzoek naar de essentienele waarheid die eeuwen meegaat in ons menselijk bloed, niet de heldenverhalen en mythologieën. Ik wil leven naar de oude waarden niet onderzoeken wat ze waren.
voorts ben ik 19 lentes jong en afkomstig uit de Dendervallei (Land van Aalst).

gegroet,

Herstel het Waardenpatroon!
Catuvolcus

Man Aantal berichten : 6
Registration date : 16-02-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: gegroet

Bericht  Sibbevader op ma 16 feb 2009, 16:59

Welkom ende gegroet Catuvolcus!

Verdere inlichtingen omtrent onze werkgroep kunt ge HIER bekomen!

Blij dat Wende u kon boeien! Laat gerust weten wat er zo goed of slecht aan was!

Enkele vraagjes ...

Ge wilt leven naarvolgens de 'oude waarden' ofte 'waardenpatroon' maar wilt ze niet onderzoeken? Hoe kunt ge dan weten dat het wel de 'juiste' waarden zijn?

Hoe hebt ge Werkgroep Hagal / Wende ontdekt?

Desalniettemin: Welkom!

Laatst aangepast door Sibbevader op ma 16 feb 2009, 19:10; in totaal 1 keer bewerkt

Als wachter over recht en wet stelt men de boom aan de grens van de gemeente; hij moet als een vertegenwoordiger van de hoogste rechter, het veld behoeden en de boosdoeners tegenhouden. Daarom bestraft men de boomschender als een rover of moordenaar: wie de kruin van een groene boom afslaat, zal op zijn stam het hoofd afgeslagen worden, en wie zijn wortels schendt, zal het zijn eigen voeten ervoor boeten.

¨
Sibbevader
Erfwacht

Man Aantal berichten : 3028
Registration date : 31-01-09

Profiel bekijken http://hagal.be

Bericht  Adelbert op ma 16 feb 2009, 18:54

Welgekomen!

WIJZIGING: Ik vraag mij evenwel hetzelfde af als de Sibbevader hierboven.

Laatst aangepast door Adelbert op ma 16 feb 2009, 20:25; in totaal 1 keer bewerkt

Adelbert

Man Aantal berichten : 1916

Profiel bekijken

Bericht  Grendel op ma 16 feb 2009, 19:07

Welkom op 't Skaldenhof!
Grendel
Erfwacht

Man Aantal berichten : 1896
Registration date : 02-02-09

Profiel bekijken http://www.hagal.nl

Bericht  Irminiaz op ma 16 feb 2009, 20:30

Welgekomen!

Ik zelf ben opzoek naar de essentienele waarheid die eeuwen meegaat in ons menselijk bloed, niet de heldenverhalen en mythologieën

Krijgt die essentiële waarheid dan niet een concrete gestalte door middel van deze verhalen?

"Aus Dingen, denen wir ungerührt vorübergehen, weht uns, wenn wir ihren Hauch zu fühlen vermögen, noch die fernste Vorwelt entgegen. Wer seine Heimat liebt, muss sie auch verstehen wollen; Wer sie verstehen will, überall in ihre Geschichte zu dringen suchen" - Jakob Grimm
Irminiaz
Hagal-Getrouwen

Man Aantal berichten : 1437

Profiel bekijken

foute woord keuze...

Bericht  Catuvolcus op di 17 feb 2009, 18:30

foute woord keuze misschien...
De gedachten acher het ontstaan van een mythe moet onderzocht worden niet de verhaallijn.

Daarom vindek mythen een bijzaak, als ge gewoon rondkijkt kund ge zoveel al aanvoelen. Een ritueel is toch iets wat ge doet uit nature en gewoonte niet omdat het zo ergens beschreven staat?
Ik geloof niet in goden en mythische figuren maar wel de betekenis achter de persoonlijke eigenschappen van de figuur.
Thor heeft voor mij niets temaken met bliksem maar met doorzettingsvermogen en adrenaline die u drijfkracht is naar u doel.

werkgroep hagal ken ik al een tijdje en op A.V.V.fest had ik al eens een Wende gekocht maar die was ik al kwijt voor ik het gelezen had. daarom nu nogs maar eens besteld.
Catuvolcus

Profiel bekijken

Bericht  Irminiaz op di 17 feb 2009, 19:29

De gedachten acher het ontstaan van een mythe moet onderzocht worden niet de verhaallijn.

Wel, juist door concrete mythen met elkaar te vergelijken, of mythen met latere volksverhalen, kan men soms de abstracte(re) symboliek, die achter zo'n mythe steekt, "ontcijferen". Maar ik snap wat u bedoelt. Wink

Ik geloof niet in goden en mythische figuren maar wel de betekenis achter de persoonlijke eigenschappen van de figuur.
Ik denk dat de meesten op dit redebord wel een soortgelijke mening toegedaan zijn. "Primitief" (bij)geloof, daar zijn we als moderne Heidenen niets mee! Wel kunnen we rationeel de gedachtegang achter bepaald bijgeloof begrijpen en analyseren.

"Aus Dingen, denen wir ungerührt vorübergehen, weht uns, wenn wir ihren Hauch zu fühlen vermögen, noch die fernste Vorwelt entgegen. Wer seine Heimat liebt, muss sie auch verstehen wollen; Wer sie verstehen will, überall in ihre Geschichte zu dringen suchen" - Jakob Grimm
Irminiaz
Hagal-Getrouwen

Man Aantal berichten : 1437

Profiel bekijken

Bericht  Adelbert op wo 18 feb 2009, 07:15

Catuvolcus schreef:werkgroep hagal ken ik al een tijdje en op A.V.V.fest had ik al eens een Wende gekocht maar die was ik al kwijt voor ik het gelezen had. daarom nu nogs maar eens besteld.

Vooreerst moet ik constateren dat het AVV-Feest blijkbaar toch de nodige geinteresseerden naar onze werkgroep gelokt heeft, iets wat wij alleen maar kunnen bejubelen.
Ten tweede ben ik tevreden dat ge u een abonnement op Wende hebt genomen, het kan een eerste aanzet zijn tot verdere studie van het (Germaanse) heidendom.

Adelbert

Profiel bekijken

Bericht  Ratatosk op wo 18 feb 2009, 10:55

Ook van mijn kant: welkom, Catuvolcus!
Ratatosk
Hagal-Getrouwen

Man Aantal berichten : 111
Registration date : 09-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Adelbert op vr 20 feb 2009, 11:25

Catuvolcus schreef:
voorts ben ik 19 lentes jong en afkomstig uit de Dendervallei (Land van Aalst).

Mag ik vragen waar u zich in het dagelijkse leven mee bezighoudt?

Adelbert

Profiel bekijken

Bericht  Catuvolcus op vr 20 feb 2009, 12:27

Allen bedankt voor de welkoms groeten.

Mijn dagelijks leven is momenteel goed gevuld met studeren
en meer amuzante bezigheden zijn muziek (ik speel basgitaar en een poging tot klassieke gitaar), allerhande buitenactivitieten en lezen als ik nog tijd heb.
Catuvolcus

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: