Geen concrete aanwijzingen Midzomertraditie?

Ga naar beneden

Geen concrete aanwijzingen Midzomertraditie?

Bericht  Sibbevader op wo 11 feb 2009, 11:03

WaT
Een Duitse vriendin van mij, die een jaar in Zweden heeft gewoond, studeert Scandinavistiek. We hadden het over midzomervieringen ed, en, ik quote:

"...But apart from that: the spiritual background, especially the heathen one got lost in the Swedish tradition a long long time ago...
believe it or not, but for Sweden there isn't even any written document or other proof for the heathen roots of this tradition. The only information you can find is already after the christianisation...it is supposed to be the celebration of John the Baptist."

Het valt mij ook moeilijk dit te geloven, hebben de Zwedenkenners onder ons hierover wat meer info?
En in het algemeen, met welke concrete aanwijzingen van dergelijke tradities in de Germaanse, Noordse en Keltische wereld zijn jullie bekend?

Ze gaf mij ook de link naar volgend Zweeds artikel dat er dieper zou op ingaan. Mocht iemand mij kort kunnen vertellen wat er in staat...
http://biphome.spray.se/lars.tollin/

Groet,
S

Sibbevader
Midzomer is nu een feest ter ere van Johannes de Doper. Het lijkt me niet logisch op Midzomer dat feest te vieren zonder Heidense wortels! Iets kerstenen wat er niet is?

En is Midzomer geen feestdag in Zweden?

En dat er geen aanwijzingen zijn dat er in Heidense tijd er zoiets als een Midzomerviering was, valt moeilijk te geloven!

Kenny
Als ik wat meer tijd heb (het is midzomer nu) dan zal ik deze thesis eens aandachtig doorlezen.
Het enige wat ik nu al kan vertellen, is dat iemand een heidense hoogtijd in vergelijking brengt met het feest van Johannes De Doper een grote eikel is! En de geschreven documenten der chr*stenen zijn natuurlijk betrouwbare bronnen.... Rolling Eyes

Glad midsommar allihopa!

Kenny
Dat Zweedse artikel mag van mij gerust uitgeprint worden en daarna gebruikt worden als toiletpapier.
Een vertaling uit de tekst:

Quote:
”Zo kan men de verjaardag van Johannes De Doper op logische en consequente manier plaatsen, zes maanden vroeger met Jesus' verjaardag (25 dec.) als uitgangspunt; naar 24 Wintermaand (Wintermaand (dec.)). Men kan zelfs een uitspraak van Johannes (Evangelie van Johannes, kap.3 vers 30) aanzien als een bevestiging op de juistheid van het plaatsen van verjaardagen op deze datums. Hier wordt het volgende gezegd: Het is als het moet dat Jesus groeit en ik verminder.
Dit moet men op de volgende manier opvatten: Jesus'geboorte is de dag wanneer het zonnejaar draait en de dagen langer worden (winterzonnewende) en tegengesteld Johannes'geboorte wanneer de dagen korter worden (zomerzonnewende).“

En van de informatiebronnen die hij gebruikt:
Bringéus, Nils-Arvid 1988. Årets festseder. Stockholm
Quote:
"Oudheidskundigen uit de 19de eeuw willen de Midzomervuren, die vaak gemaakt werden op oude cultusplaatsen, herleiden van de voorchristelijke Baldercultus. Maar dit is alreeds een lang in de steek gelaten standpunt. In plaats daarvan praten samengestelde woorden als Sint Hans –toorts, -stapel, -rook en Jonsok –stapel, -vuur, -verbranding, over het verband met het middeleeuwse kerkjaar.”

Quote:
"Er zijn geen geschreven bronnen over Midzomer. Niets wijst erop dat Midzomer rond deze periode van het jaar plaatsvindt. Er was waarschijnlijk wel iets gelijkaardigs maar dat vond dan plaats op een ander tijdstip (1mei).
Blablabla................en ..........daarom ................en .............is ...............blalblabbllbllbblaallabblaalalaal" euh

De volgende aanwijzingen voor Midzomer:

# Balder´s dood en Brisigamen die in de handen van Loki komt.
# Stonehenge, Externsteine, Ales stenen (Skåne, SE)
# de vuurstapels die verwijzen naar de brandstapel waar Balder op verbrand wordt.
#de folkloristische overblijfselen spelen nog altijd een belangrijke rol
#Midzomer is in Zweden nog altijd een feestdag

Er zijn wel nog aanwijzingen maar ik kan er nu niet opkomen....

Quote:
"...But apart from that: the spiritual background, especially the heathen one got lost in the Swedish tradition a long long time ago...
believe it or not, but for Sweden there isn't even any written document or other proof for the heathen roots of this tradition. The only information you can find is already after the christianisation...it is supposed to be the celebration of John the Baptist."

Omvat deze zin eigenlijk niet alles!?

WaT
Kenny, bedankt voor de verduidelijking.

Eigenlijk onaanvaardbaar dat in een richting Scandinavistiek dergelijke artikels niet kritisch worden gelezen. Ik vermoed dat dit opnieuw aan het instituut en de personen achter de schermen ligt, zeker in het geval van een christelijke universiteit.

Quote:
"The only information you can find is already after the christianisation."...Omvat deze zin eigenlijk niet alles!?

Ja en neen, het is idd een feit dat bijv. monikken veel hebben neergeschreven over de voorchristelijke tradities (uiteraard altijd subjectief), maar zoals zij het zegt, lijkt het alsof we énkel informatie hebben die afkomstig is van de christenen. Nu de inhoud van het artikel mij wat duidelijker is, lijkt het alsof de opleiding een portie objectiviteit en meer gefundeerd studiemateriaal kan gebruiken.

Kenny
Quote:
Eigenlijk onaanvaardbaar dat in een richting Scandinavistiek dergelijke artikels niet kritisch worden gelezen. Ik vermoed dat dit opnieuw aan het instituut en de personen achter de schermen ligt, zeker in het geval van een chr*stelijke universiteit.

Onaanvaardbaar ja, maar het is geen abnormale zaak dat de seizoensfeesten vergeleken worden met het chr*stendom. Als je de kranten leest tijdens Joel en Midzomer, lees je enkel en alleen chr*stelijke materie! Schande!

Quote:
Quote:
"The only information you can find is already after the christianisation."...Omvat deze zin eigenlijk niet alles!?

Quote:
Ja en neen, het is idd een feit dat bijv. monikken veel hebben neergeschreven over de voorchristelijke tradities (uiteraard altijd subjectief), maar zoals zij het zegt, lijkt het alsof we énkel informatie hebben die afkomstig is van de chr*stenen. Nu de inhoud van het artikel mij wat duidelijker is, lijkt het alsof de opleiding een portie objectiviteit en meer gefundeerd studiemateriaal kan gebruiken.

Wel, ik bedoelde hiermee dat iedereen gewoon ervan uitgaat dat het dan zo is. Er zijn geen geschreven bronnen, alleen chr*stelijke; wel we zullen het daar dan maar bij laten en het Midzomerfeest is van chr*stelijke oorsprong.

In het artikel worden enkele belangrijke punten beschreven als de meiboom, het berkenloof, de midzomervuren, de kracht van de natuur, de bronnencultus, de mythen en sagen omtrent deze periode,.... Hoe hij erin geslaagd is deze aanwijzingen te beschrijven, en dan in geen van deze een verband te zien, weet ik niet. Hoe kan hij de Baldercultus afdoen als een onbelangrijk detail. Hij gebruikt de bijbel als literatuur en de Edda vindt hij onnodig bij onderzoek naar de heidense wortels van het Midzomerfeest! En een niet te missen detail: hij houdt zich enkel bezig met de Zweedse Midzomerviering, terwijl gans het Noorden dit feest in ere hield.

Een belangrijk gegeven wil ik hier nog graag aan toevoegen. Het was geen gewoonte om de runen te gebruiken om lange verhalen te schrijven. De runen werden gedacht van goddelijke afkomst te zijn en ook een grote kracht te bezitten. Deze werden dus niet zomaar als gebruiksletters 'neergeschreven'. Maar mijnheer thesis dacht waarschijnlijk één of ander runenboekje te vinden.

Als je vriendin er enkele goeie Zweedstalige basisboeken over het Noordse heidendom wil op naslaan, dan leest ze beter het volgende:

#Östen Kjellman: Den forna Seden (2 delen)
#N.M. Petersen: Nordisk Mytologi
#Folke Ström: Nordisk Hedendom
#Viktor Rydberg: Undersökningar i Germanisk mytologi
#Oscar Almgren: Hällristningar och kultbruk
#Alle werken van Tillhagen

Ze zal hier wel zoet mee zijn. Wink

Als wachter over recht en wet stelt men de boom aan de grens van de gemeente; hij moet als een vertegenwoordiger van de hoogste rechter, het veld behoeden en de boosdoeners tegenhouden. Daarom bestraft men de boomschender als een rover of moordenaar: wie de kruin van een groene boom afslaat, zal op zijn stam het hoofd afgeslagen worden, en wie zijn wortels schendt, zal het zijn eigen voeten ervoor boeten.

¨
Sibbevader
Erfwacht

Man Aantal berichten : 3028
Registration date : 31-01-09

Profiel bekijken http://hagal.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

Permissies van dit forum: