De Germaanse vrouw

Ga naar beneden

De Germaanse vrouw

Bericht  Saga op zo 06 jan 2013, 15:34

Omdat ik Archeologie studeer ben ik vaak te vinden in de bibliotheek van de Rijksoverheid Cultureel erfgoed. Een walhalla vol oude boeken over geschiedenis en kunst. Hier vond ik aardig wat boeken over de Germanen en ik kon het uiteraard niet laten hier nog even een kijkje in te nemen. Ik vond het volgende in een boek van Jan de vries: De Germaansche oudheid. Het gaat over de vrouw bij de germanen. Uiteraard had de vrouw een belangrijke status, maar toch belicht dit stuk ook de standaard recht die de man die tijds had. Ik vond hem heel interessant en wilde hem graag even delen. Smile

"De vrouw is het eigendom van den man. Zij is gekocht als een zaak en daardoor overgegaan in de macht van haar echtgenoot, die over haar het recht van leven en dood had. De overgeleverde wetten geven inderdaad aan den man uitdrukkelijk het recht van lichamelijke tuchtiging bij een vergrijp van de vrouw. Zij staat onder voogdij van den man, die haar moet beschermen en haar in recht vertegenwoordigt. Zij kon zelfs door hem worden verkocht of weggeschonken; van de Friezen wordt immers verteld, dat zij om de drukkende schatting der romeinen op te brengen, eerst hun vee, toen hun akkers en uit eindelijk zelfs hun vrouw en kinderen moesten verkopen.
"Heirat" beteekent eigenlijk "verzorging van het huis". Huwelijk is geen zaak van gevoel; het is een organisatie gesticht binnen het grote familiebond. Ook de positie van de vrouw in het huis van haar man zou in een ongunstig licht kunnen vallen door het feit dat zij vaak met anderen de liefde van haar man moet delen.
Het is niet een gevolg van den invloed van dien het chr*stendom uitoefende, maar van de ontwikkeling van de heidense maatschappelijk leven zelf, die het beeld deed rijzen van de germaansche vrouw. De vrouw is ook de levensgezellin van den man. Deze had te zeer eerbied voor de vrouw, moeder van zijn kinderen en de bestierster van zijn huis dan dat hij haar als een zaak zou beschouwen, als een slavin, die kon worden verkocht of gedood. En de germaansche vrouw zelf had haar trots en zelf gevoel, haar liefde en toewijding, haar verachting en haat die eerbied en achting afdwongen. Tacitus schrijft : Germaansche vrouw is een heilig wezin, in het bezit van geestelijke krachten. Romeinse schrijvers stellen vast dat de vrouwen hun mannen in de strijd volgden, en indien deze tot de vlucht neigden, hen smaadwoorden tot een nieuwen aanval zetten."

Wat vinden jullie hiervan?

Saga

Vrouw Aantal berichten : 7
Registration date : 08-03-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

Permissies van dit forum: