Voorstelling 'Thyra'

Ga naar beneden

Voorstelling 'Thyra'

Bericht  Thyra op ma 28 nov 2011, 11:19

Goedemiddag allen,

De ‘droge feiten’ van mijn voorstelling:
Mijn naam is Mieke. Ik ben 29 jaar en woon in Neerpelt, Limburg.

Het meer ‘begeesterde’ deel van mijn voorstelling:
Ik heb mij altijd verbonden gevoeld met de Keltische cultuur.
Met een interesse in het spirituele ben ik begonnen met orakeltechnieken (pendelen, runestenen, oghamstokjes, etc). Maar geen reden tot fronzen: behalve het omarmen van mijn ‘hooggevoeligheid’, heb ik de rest van het zweverige achter me gelaten.

Met een opleiding als kleermaakster in mijn verleden, ben ik me verder gaan verdiepen in kostuumgeschiedenis.
Zo heb ik research en experimenteel onderzoek gedaan in de kostuumgeschiedenis van de Tempeliers, daarna de algemene vroege Middeleeuwen in de Lage Landen en uiteindelijk ben ik doorgestroomd naar de Kelten en Vikingen in deze contreien.

In mijn zoektocht naar mijn wortels en naar zelfverbetering heb ik zo’n anderhalf jaar getraind bij SwArta, waarvan ik her en der ook verwijzingen heb gezien op uw fora.

Door mijn vriend (ondertussen mijn echtgenoot) heb ik een sterke interesse gekregen in ‘Asatru’, hoewel ik me hierin nog niet ver heb verdiept.

Ondertussen ben ik bezig met het schrijven van een boek (of beter gezegd ‘boeken’).
Mijn achterliggende doel hierbij is het terugbrengen van een collectief gevoel van trots op onze eigen cultuur.
Het frustreert mij mateloos dat inwijkelingen een applaus krijgen voor het tentoon spreiden van een dergelijk gevoel van trots, maar dat er gefronst wordt als men durft zeggen trots te zijn op zijn Westers cultureel erfgoed.
Het klinkt natuurlijk allemaal heel moedig en het zal nog wel wat voeten in aarde hebben voor ik ook daadwerkelijk een geheel zal hebben om voor te stellen aan de wereld.
Momenteel ben ik nog volop bezig met 'vooronderzoek'. Ik heb er een hekel aan als schrijvers feitjes en delen van verhalen gebruiken om ze vervolgens uit hun context te rukken of erger nog: gewoonweg verkeerde informatie gebruiken.
Ik zou juist graag hebben dat lezers geprikkeld worden om meer te leren over de feiten die ik in mijn verhalen zou aanhalen, om dan bij de oorspronkelijke bronnen uit te komen zodat ze zèlf een mening en een beeld kunnen vormen.
De geschiedkundige research is eenvoudig, daar is voldoende informatie over te vinden.
Het is voor de inhoudelijk culturele research dat ik meer doodlopende steegjes en foute informatie tegenkom.
Het internet bleek al snel een wespennest van informatiebronnen waarvan driekwart bestaat uit mensen die dènken iets te weten en daar dan een eigen invulling aan geven zoals het hen uitkomt.
De bibliotheken stockeren talloze werken over de *slam, j*dendom en new age, maar over onze eigen achtergrond is bitter weinig te vinden.
Zo ben ik bij een poging om gericht op termen te zoeken op het internet bij jullie forum uitgekomen.
Eerst heb ik in stilte wat rondgesnuffeld op jullie oud forum, maar om niet als een geniepige voyeur rond te hoeven sluipen, meld ik me liever netjes aan en stel ik me graag even voor.

Mijn bijdrage is dus (tot nu toe naar mijn inzien) een gedeelde gedachte en hoop op het verspreiden van liefde voor ons cultureel erfgoed en mijn hoop is het vergaren van meer achtergrondkennis en inzichten.
Hopelijk kan ik bij u ook aankloppen voor boektitels en bronnen voor het vinden van correcte informatie.

Alvast bedankt en gegroet,

Smile

Mieke

Thyra

Vrouw Aantal berichten : 1
Registration date : 28-11-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: Voorstelling 'Thyra'

Bericht  Grendel op ma 28 nov 2011, 13:07

Welkom Mieke! Voor onderzoek, informatie en verdieping in ons cultureel erfgoed ben je hier zeker aan het goede adres! Een moderator zal je spoedig de nodige toegang verlenen tot dit Skaldenhof!

Smile

Erfwacht

Man Aantal berichten : 1896
Registration date : 02-02-09

Profiel bekijken http://www.hagal.nl

Bericht  Adelbert op di 29 nov 2011, 07:31

Welgekomen Mieke!

Adelbert

Man Aantal berichten : 1916
Registration date : 31-01-09

Profiel bekijken

Bericht  Irminiaz op do 15 dec 2011, 21:41

Interessante beschrijving, welgekomen! Very Happy

"Aus Dingen, denen wir ungerührt vorübergehen, weht uns, wenn wir ihren Hauch zu fühlen vermögen, noch die fernste Vorwelt entgegen. Wer seine Heimat liebt, muss sie auch verstehen wollen; Wer sie verstehen will, überall in ihre Geschichte zu dringen suchen" - Jakob Grimm
Irminiaz
Hagal-Getrouwen

Man Aantal berichten : 1437
Registration date : 02-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: