Maria door Vlaanderen gedragen...

Ga naar beneden

Maria door Vlaanderen gedragen...

Bericht  Adelbert op di 22 maa 2011, 13:05

Met het project "Maria door Vlaanderen gedragen" inventariseren de initiatiefnemers de historische gegevens en achtergrondinformatie over de Mariabeelden en die plechtigheden waarbij Maria door Vlaanderen wordt gedragen in gebedstochten, ommegangen, processies en stoeten.

Enerzijds zijn er de plechtigheden waarbij de toeschouwers even stilstaan bij de betekenis van de geëvoceerde taferelen en de figuur van Maria. Anderzijds zijn er de talrijke gebedstochten en kaarskensprocessies waarbij de deelnemers mee opstappen achter het Mariabeeld en zo actief hun persoonlijke intenties uiten in gebed en samenzang.

Het project wordt gerealiseerd met de steun en medewerking van:
• Vlaamse Gemeenschap
• Provincie Antwerpen
• Gemeente Boom
• Centrum voor Religieuze Kunst en Cultuur
• VCM Contactforum voor Erfgoedverenigingen
• Heemkunde Vlaanderen
• Volkskunde Vlaanderen.

Volgende initiatieven van Maria door Vlaanderen gedragen vzw maken dit cultureel (im)materieel religieus erfgoed zeer toegankelijk voor het brede publiek.

Website www.mariadoorvlaanderen.be
De website geeft een zo volledig mogelijke kalender van alle plechtigheden over gans Vlaanderen t.e.m. 2012. Een korte beschrijving van elke plechtigheid is eveneens opgenomen.

Boek met full cd
In het boek "Maria door Vlaanderen gedragen" brengt de auteur dit cultureel (im)materieel religieus erfgoed uitgebreid onder de aandacht. Het met uniek fotomateriaal geïllustreerde naslagwerk biedt uitgebreid informatie over de nog bestaande Mariaverering, folklore en tradities in Vlaanderen.
In de beschrijvingen van de Mariabeelden en de verslagen van de plechtigheden bundelt de auteur de verzamelde historische gegevens en achtergrondinformatie van deze uitingen van volksdevotie rond Maria.
De bestaande lokale Mariagebeden en de kalender van de plechtigheden, anno 2007-2008, zijn beide in een afzonderlijk katern achteraan in het boek opgenomen.
Op de bijbehorende cd kan u luisteren naar drie soorten van Marialiederen: twee alom gekende, tien bestaande lokale en twee nieuwe, speciaal voor dit project gecomponeerde liederen.

Het boek met full cd is beschikbaar vanaf donderdag 21 Bloeimaand (me.) 2009.
Gegevens boek:
druk vierkleurendruk
formaat A4
gewicht ca. 2 kg
papier Maco satiné 135 gr
kaft gekartonneerd 3 mm
aantal bladzijden 352
aantal foto´s ca. 1300

Inhoud boek:
112 beschrijvingen van Mariabeelden
125 verslagen van plechtigheden
42 lokale gebeden
teksten van 14 liederen
kalender van de plechtigheden anno 2007-2008

Gegevens cd:
14 Marialiederen

Prijs voor boek met cd:
45 euro bij afhaling op de Overzichtstentoonstelling (zie verder)
52 euro bij aflevering op uw adres

Nu reserveren:
via website www.mariadoorvlaanderen.be
en door storting van het juiste bedrag
op rekening 068-2496459-94
van Maria door Vlaanderen gedragen vzw

Overzichtstentoonstelling met Mariabeelden uit gans Vlaanderen
Deze tentoonstelling is samengesteld met een groot aantal unieke Mariabeelden die in het project zijn opgenomen.
De tentoonstelling heeft plaats
van donderdag 21 Bloeimaand (me.) 2009 tot en met zondag 24 Bloeimaand (me.) 2009
in de kerk van Onze-Lieve-Vrouw en Sint-Rochus, Grote Markt, Boom
openingsuren
donderdag 21 Bloeimaand (me.) 2009 van 14.00u tot 18.00u
vrijdag 22 Bloeimaand (me.) 2009 van 10.00u tot 18.00u
zaterdag 23 Bloeimaand (me.) 2009 van 10.00u tot 18.00u
zondag 24 Bloeimaand (me.) 2009 van 10.00u tot 12.00u.
inkom gratis

Mariale Jubeltocht met Mariabeelden uit gans Vlaanderen
De apotheose van het project is een processie met de Mariabeelden uit de Overzichtstentoonstelling opgeluisterd muziek, zang, vlaggenspel en choreografie.
Deze Mariale Jubeltocht heeft plaats
op zondag 24 Bloeimaand (me.) 2009 om 14.30u
in de centrumstraten van Boom
inkom gratis

Met dit project willen we een uniek stukje Vlaams, christelijk en cultureel erfgoed voor het nageslacht bewaren.

Maria wordt door Vlaanderen gedragen...

Adelbert

Man Aantal berichten : 1916
Registration date : 31-01-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

Permissies van dit forum: