1 op 8 Brabanders stamt af van de Noormannen.

Ga naar beneden

1 op 8 Brabanders stamt af van de Noormannen.

Bericht  Grendel op do 18 nov 2010, 06:56

Wie in de provincie Antwerpen of Brabant woont, heeft een kans op de acht dat hij of zij een Viking als voorouder heeft. Bijna een op de drie is met elkaar verwant. Dat blijkt uit een grootschalig genetisch onderzoek.

Voor een grootschalig project van Familiekunde Vlaanderen en het Centrum voor Menselijke Erfelijkheid (KU Leuven) werden vorig jaar DNA-stalen afgenomen van 477 mannen uit Antwerpen, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en het Nederlandse Noord-Brabant. Het doel was de oorsprong van de bevolking van het historische hertogdom Brabant na te gaan.

Die blijkt nu zeer divers te zijn. Bijna 61 procent stamt af van de prehistorische cro-magnonmens en ruim 12 procent van Noormannen en Vikingen, soms met een omweg via Centraal-Europa. Ongeveer 4 procent is verwant met Romeinen, Grieken en Feniciërs.

Bijkomend resultaat voor stamboomzoekers: ongeveer 30 procent van de deelnemers blijkt min of meer met elkaar verwant. Dat betekent niet dat die mensen dezelfde achternaam delen, wel dat hun Y-chromosomen wijzen op een gemeenschappelijke voorvader.

Na het onderzoek in het oud-hertogdom Brabant - dat deze week met de uitgave van een boek is afgesloten - wordt het werkveld uitgebreid naar heel België, Frans-Vlaanderen en Luxemburg.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=GA330TJT6

Afijn ... We zijn benieuwd naar de verdere resultaten ...

Erfwacht

Man Aantal berichten : 1896
Registration date : 02-02-09

Profiel bekijken http://www.hagal.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: 1 op 8 Brabanders stamt af van de Noormannen.

Bericht  ossaert op do 18 nov 2010, 07:08

Die blijkt nu zeer divers te zijn. Bijna 61 procent stamt af van de prehistorische cro-magnonmens en ruim 12 procent van Noormannen en Vikingen, soms met een omweg via Centraal-Europa. Ongeveer 4 procent is verwant met Romeinen, Grieken en Feniciërs.

Wel, tussen de cro-magnonmens en de Noormannen ligt behoorlijk wat tijd. Dat lijkt wel meer op appels met peren vergelijken. Ik ben echt niet verrast dat de meeste van de cromagnon-mens afstammen. Nu, van wie stammen de andere 39 % dan af? Neanderthaler? Waarom neemt men de draad van vroeger niet op en deelt men de mensen in in rassen ipv volksgroepen zoals de Noormannen en Vikingen. Dat zou biologisch/genetisch veel meer zin maken. 't Wordt tijd dat de genetica zich losmaakt van de politieke-correctheid.

De Groet
Jan
ossaert
Hagal-Getrouwen

Man Aantal berichten : 560
Registration date : 05-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Grendel op zo 21 nov 2010, 11:06

Hier worden inderdaad appelen met peren vergeleken en het artikel is weinig verhelderend qua achtergronden. De laatste jaren worden we op gezette tijden om de oren geslagen met het ene persbericht na het andere waarbij we nu weer afstammen van deze en dan weer van gene bevolkingsgroep, vaak uit de meest uiteenlopende tijdperken en regionen. Ik zou alle ontwikkelingen omtrent de moderne genetische wetenschap met de nodige zak zout nemen, kennelijk is het nog een zeer jonge wetenschap met de nodige kinderziekten. Jammer dat er altijd zo breed mee uitgehaald wordt in de pers.

Overigens vind ik vooral het opduiken die Feniciërs enigszins verrassend, al ligt dat ook wel een beetje in de lijn van de verwachtingen natuurlijk ...

Erfwacht

Bericht  Irminiaz op zo 21 nov 2010, 22:06

Krijgen de waanzinnige theorieën van Vennemann dan toch een genetische basis ( http://en.wikipedia.org/wiki/Theo_Vennemann | http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_(semitic)_languages )?

"Aus Dingen, denen wir ungerührt vorübergehen, weht uns, wenn wir ihren Hauch zu fühlen vermögen, noch die fernste Vorwelt entgegen. Wer seine Heimat liebt, muss sie auch verstehen wollen; Wer sie verstehen will, überall in ihre Geschichte zu dringen suchen" - Jakob Grimm
Irminiaz
Hagal-Getrouwen

Man Aantal berichten : 1437

Profiel bekijken

Bericht  Hrogar op ma 22 nov 2010, 07:13

Het zal zo zijn dat het stukje van de 4% (waaronder ook Grieken en Romeinen) slechts voor een klein deel bestaat de Feniciërs. Die zijn waarschijnlijk meegekomen met de Romeinse legioenen. Mij lijkt dat Venneman zich nog niet mag verheugen.

Verder lijkt het me zinvol dat de wetenschap gaat werken aan een beter onderbouwde tijdlijn van genetische invloeden, doorheen de verschillende tijdperken. Maar het moet gezegd worden, als dit te veel gedreven blijft zijn door de gewenste uitkomsten van 'vredesstichters', dan kan het mij niet erg boeien.
Hrogar

Man Aantal berichten : 53
Leeftijd : 51
Registration date : 03-07-10

Profiel bekijken http://www.hrogar.org/

Bericht  Grendel op ma 22 nov 2010, 09:28

Venneman's theorieën gaan veel te ver en plaatsen de contacten veel te vroeg op de tijdslijn. Ik ga eerder uit van relatief marginale contacten in de Bronstijd en IJzertijd, toen de Fenicische en Carthaagse handelsimperia op hun hoogtepunt waren. Enige instroom in de geromaniseerde ruimte is ook wel mogelijk inderdaad, en misschien wel nog verantwoordelijk voor het leeuwendeel ervan.

Erfwacht

Bericht  Hrogar op ma 22 nov 2010, 09:46

Mij lijkt inderdaad ook dat dit veel meer zou moeten blijken uit archeologische vondsten.
Bovendien zouden er meer schriftelijke bronnen moeten zijn uit die tijd, waarin melding wordt gemaakt van de noord-Europese beschaving.

Voor alsnog lijken zijn ideeen meer uit een wensbeeld voort te vloeien.
Hrogar

Man Aantal berichten : 53
Leeftijd : 51
Registration date : 03-07-10

Profiel bekijken http://www.hrogar.org/

Bericht  Irminiaz op ma 22 nov 2010, 19:17

Bovendien zouden er meer schriftelijke bronnen moeten zijn uit die tijd, waarin melding wordt gemaakt van de noord-Europese beschaving.
Ik had zelfs nog nooit aan dit uitstekende tegenargument gedacht! study

Inderdaad, de Feniciërs, een volk met een schriftelijke cultuur (nota bene is het volgens een populariserende theorie hún alfabet dat wij heden ten dage in een fel veranderde vorm gebruiken), zouden toch ergens uitvoerig moeten verwijzen naar eventuele Noord-Europese kolonies. En zelfs al hadden ze die, dan nog zouden zer waarschijnlijk eerder met tussenpersonen hebben gewerkt.

"Aus Dingen, denen wir ungerührt vorübergehen, weht uns, wenn wir ihren Hauch zu fühlen vermögen, noch die fernste Vorwelt entgegen. Wer seine Heimat liebt, muss sie auch verstehen wollen; Wer sie verstehen will, überall in ihre Geschichte zu dringen suchen" - Jakob Grimm
Irminiaz
Hagal-Getrouwen

Man Aantal berichten : 1437

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: