'Romeinse' hutten op Lochemse Berg?

Ga naar beneden

Bericht  Sibbevader op do 19 aug 2010, 13:53

LOCHEM - Wie waren het, de mensen die pakweg tweeduizend jaar geleden in hutten leefden op de Lochemse Berg? Hoewel we praten over de Romeinse tijd kunnen het geen Romeinse legionairs zijn geweest.

Voor zover bekend zijn die nooit in de buurt van Lochem geweest. Tubanten dan misschien? Chris Zoet uit Diever hoopt daar ooit een antwoord op te krijgen. De paragnost/wichelroedeloper is er namelijk zeker van, dat er in die tijd sprake is geweest van menselijke bewoning op de zuidflank van de Lochemse Berg.

Daar kwam hij vorig jaar achter en dat hoopt hij aanstaande zaterdag (21 Oogstmaand (aug.)) opnieuw bevestigd te zien.

Chris Zoet, die vooral bekend werd door zijn deelname aan het tv-programma Het Zesde Zintuig in 2006, organiseert al jaren cursussen en workshops wichelroede lopen. Vorig jaar maakte hij met een groep cursisten een wichelroedefietstocht in de buurt van Lochem. Toen ontdekte hij naar zijn zeggen een nederzetting van vijf hutten.

"Het was halverwege een breed zandpad, dat aan de Lochemse kant de berg op liep. Ongeveer halverwege heb ik de groep laten stoppen. Bij een open plek, waar ik de aanwezigheid van vijf hutten vermoedde."

Hoe hij wist dat op de plek ooit een kampement was geweest? Zoet heeft totaal geen moeite met en antwoord: "Dat zag ik natuurlijk. Ik ben helderziende, moet u weten."

De paragnost vroeg zijn cursisten met behulp van hun wichelroedes de plek te onderzoeken. "Daaruit bleek inderdaad dat er ooit een vijftal hutten had gestaan. De wanden waren nog duidelijk te traceren. En ook een kampvuur."

Een wichelroede kan ook antwoord geven op vragen, vertelt Zoet verder. Zij het dan, dat de stok alleen ja of nee kan aangeven. "De twaalf cursisten hebben gevraagd in welke periode in de geschiedenis de hutten daar hadden gestaan. Bij tien van de twaalf deelnemers gaven de wichelroedes de Romeinse tijd aan."

Zoet heeft zijn ontdekking in eerste instantie geheim gehouden, niet gedeeld met de wetenschappers. Ook niet met de plaatselijke werkgroep archeologie of het Historische Genootschap Lochem-Laren-Barchem. "Ik weet uit ervaring dat er uit die hoek nogal eens sceptische reacties komen. Ik wilde daarom eerst meer zekerheid."

Die zekerheid hoopt Zoet komende zaterdag te krijgen. Dan gaat hij weer een groep cursisten voor in een wichelroedefietstocht door de gemeente Lochem. "Ik laat die groep op dezelfde plek met de wichelroede zoeken. Is het resultaat gelijk aan vorig jaar, dan neem ik contact op met mensen die er verder iets mee kunnen. Ja, dat kunnen ook heel goed plaatselijke groeperingen zijn."

Of de (amateur)archeologen ter plekke iets kunnen vinden (gesteld dat ze bereid zijn te zoeken) is overigens nog de grote vraag. Zoet weet namelijk absoluut niet of er ondergronds nog tastbare restanten van hutten of kampvuur liggen. Daar is de wichelroedes blijkbaar niet naar gevraagd....

De Stentor

Als wachter over recht en wet stelt men de boom aan de grens van de gemeente; hij moet als een vertegenwoordiger van de hoogste rechter, het veld behoeden en de boosdoeners tegenhouden. Daarom bestraft men de boomschender als een rover of moordenaar: wie de kruin van een groene boom afslaat, zal op zijn stam het hoofd afgeslagen worden, en wie zijn wortels schendt, zal het zijn eigen voeten ervoor boeten.

¨
Sibbevader
Erfwacht

Man Aantal berichten : 3028
Registration date : 31-01-09

Profiel bekijken http://hagal.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

Permissies van dit forum: