Molenrestaurateur roept op om molenerfgoed te koesteren

Ga naar beneden

Bericht  Sibbevader op do 18 maa 2010, 08:57

Sinds 1999 staat Peter Thomaes aan het hoofd van Thomaes Molenbouw, dat houten en stenen wind- en watermolens restaureert. "We hebben een van de mooiste en oudste molenbestanden", zegt Peter Thomaes. "Het is zonde dat de overheid nauwelijks kennis heeft van ons rijk molenpatrimonium en de restauratie zo stiefmoederlijk behandelt". Thomaes is van plan dit aan te kaarten bij de bevoegde minister Bourgeois.

"Mijn familie zit al vier generaties in de molensetor", zegt Peter Thomaes. Net als mijn vader, mijn groot- en overgrootvader begon ik mijn carrière als molenaar. Ik trok mee naar de landbouwers en maakte nog een stukje van het eenvoudige boerenleven mee".

De praktijk van het malen leerde hij thuis, en via avondschool behaalde hij zijn bachelorsdiploma in de maalderijtechnologie. "Ik werkte mij op tot nijverheidsmolenaar, maar door de concurrentiedruk besloot ik mijn bloemmolen te verkopen en voortaan molens te herstellen".

Thomaes Molenbouw, dat in Beveren bij Roeselare gevestigd is, is momenteel de enige in Vlaanderen die op grote schaal molens restaureert. Er zijn nog een handvol bedrijven die onderhoudswerken aan molens uitvoeren en binnenkort zou nog iemand starten met het renoveren van maalmolens.

Hoewel de liefde voor het vak bijzonder groot is, is Thomaes niet te spreken over de manier waarop Vlaanderen zijn molenrestaurateurs behandelt. "We hebben een van de mooiste en oudste molenbestanden ter wereld, zeker wat staakmolens betreft. Maar bij Industrieel Erfgoed is er weinig inzicht. De onzin die wij soms horen op voorbereidende vergaderingen is ongelofelijk".

Thomaes haalt vervolgens een voorbeeld aan waarbij men een molen van zijn staak haalt om hem zogezegd beter te kunnen inspecteren. "Maar wie er iets van kent, weet dat zo'n molen hangt en dat dit een nutteloze operatie is". Uiteindelijk kostte de hele oefening 50.000 tot 60.000 euro.

"Ik wil het probleem aankaarten bij minister van Monumenten en Landschappen Geert Bourgeois, want ik ben verbolgen over de houding van de overheid", besluit Thomaes.

Vilt

Als wachter over recht en wet stelt men de boom aan de grens van de gemeente; hij moet als een vertegenwoordiger van de hoogste rechter, het veld behoeden en de boosdoeners tegenhouden. Daarom bestraft men de boomschender als een rover of moordenaar: wie de kruin van een groene boom afslaat, zal op zijn stam het hoofd afgeslagen worden, en wie zijn wortels schendt, zal het zijn eigen voeten ervoor boeten.

¨
Sibbevader
Erfwacht

Man Aantal berichten : 3028
Registration date : 31-01-09

Profiel bekijken http://hagal.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

Permissies van dit forum: